Vestigingsanalyse

Dynamische tool voor continu ketenoptimalisatie

Een nieuwe realiteit

Het retaillandschap verandert. Consumenten shoppen anders, waarbij online en offline integreren. Alleen op de beste locaties en met het juiste assortiment kunt u overleven, indien u goed inspeelt op uw verzorgingsgebied.


De retail vragen van nu

  • Hoe vind ik nou die goede locaties voor mijn winkels?
  • Hoe kan ik het winkel assortiment of de formule aanpassen aan de omgeving en de bezoekers?
  • Hoe presteren mijn winkels gegeven hun omgeving?
  • Hoe maak ik mijn winkels winstgevender?

Onze oplossingen en het resultaat

Veneficus verzamelt een enorme hoeveelheid informatie over de omgeving van winkels. Denk hierbij aan reistijden, demografie, concurrentie, openingstijden, passanten, traffic etc. Door deze externe data bronnen aan interne verkoop gegevens te koppelen zijn de volgende analyses mogelijk:

Potentiële omzet bestaande winkels

Per winkel wordt de potentiële omzet berekend. Dit gecombineerd met de werkelijke omzet levert een efficiëntiescore per winkel op. Op basis hiervan kunt u de juiste beslissingen en acties nemen.


Potentiële omzet nieuwe locaties

Voor elke mogelijke nieuwe locatie berekenen wij de omzetpotentie. Ideaal voor het kiezen van de perfecte plek van een nieuwe winkel.

Optimalisatie assortimentsdeel per winkel

Niet elke winkellocatie is gelijk. Afhankelijk van het publiek moet het assortiment geoptimaliseerd worden. Het resultaat hiervan is blijere klanten, minder voorraad, minder vierkante meters benodigd en meer rendement.


Winkels vergelijken

Onze oplossing groepeert locaties die veel op elkaar lijken. Dit maakt de winkels vergelijkbaar, waardoor u de juiste beslissingen neemt voor beleid, campagnes, assortiment en prijsstellingen.

Hoe werkt het?

Statistische algoritmes stellen de verbanden vast tussen veel externe variabelen (zoals omgevingsvariabelen)
en de huidige omzet per winkel per productcategorieën. Door deze relaties te begrijpen schat het model
de omzetpotentie van bestaande en nieuwe locaties.



Het model bepaalt per winkel per product categorie wat de potentie is. Het verschil met de daadwerkelijke omzet toont aan waar de commerciële kansen liggen!

Resultaat en voorbeelden

Het uiteindelijke resultaat is het managen van uw winkels op basis van data en feiten. Dit levert hogere omzet en lagere kosten op. Onderstaand twee voorbeelden van dashboards.


Voorbeeld: inzicht in uw hele keten

  • vestigingen met een hoge potentie
  • vestigingen met een gemiddelde potentie
  • vestigingen met een lage potentie

Voorbeeld: potentie van een nieuwe locatie

U kunt adressen invoeren en het model berekend de potentie van deze nieuwe locatie. Uiteraard kunnen we ook een overzicht maken van de ideale dekking qua winkels van bijvoorbeeld Nederland, Benelux, Europa, et cetera.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?


Neem contact op