Prijsoptimalisatie

Trend

Door de hevige concurrentie en de groeiende macht van etailers kunnen klanten achterover leunen en de ketens laten vechten om hun aandacht en geld. Daarnaast maakt het gemak van prijsvergelijkingen op internet de klanten beter geïnformeerd en bewuster. Een optimale pricing is voor iedere retailer en etailer dus cruciaal.


Wat betekent dit voor retailers?

Retailers moeten de effecten van hun prijsstelling goed begrijpen. Ditzelfde geldt voor de gevolgen van veranderingen in hun marketing mix. Elke prijswijziging moet voordat deze doorgevoerd wordt in de gehele keten doordacht en getest zijn en het effect op de winst dient te worden geëvalueerd. Hierdoor optimaliseert u de winst en kunt u de omzet voorspellen.


Onze ervaring

Het Veneficus team heeft uitgebreide ervaring met re-pricing-analyse. Veel retailers in de mode, DIY en FMCG profiteren van het gebruik van onze tools om de prijs van hun producten te optimaliseren. Hetzelfde geldt voor multibuy aanbiedingen. Hieruit is gebleken dat een goede analyse en optimalisatie van de prijsstelling resulteert in een margeverbetering van 20% - 40%.


Hoe doen we dit?

Een experimenteel framework voorkomt het nemen van slechte beslissingen op grote schaal! In het geval van offline retailers betekent het opzetten van een experimenteel framework slechts het veranderen van de prijs in een kleine representatieve groep winkels. De resultaten worden daarna vergeleken met de andere winkels. Op basis van deze vergelijking kan besloten worden of een prijsverandering moet worden doorgevoerd.

Veneficus helpt u om:
  • de juiste experimentele winkels te selecteren
  • de beste referentie winkels te vinden
  • de prijsstelling te optimaliseren

Hoe?

Door het vinden van vergelijkbare winkels en het analyseren van historische verkooppatronen in de vergelijkbare winkels en de winkels waar prijstesten worden uitgevoerd.


Waarom?

Een slimme winkel-benchmark-selectie maakt het mogelijk om het onzichtbare te zien, counterfactuals: wat zou er gebeurd zijn als de prijs ongewijzigd bleef?


De verkopen in de experiment winkels vergeleken met verkopen van de benchmark winkels. De prijsverhoging zorgt dat verkopen in de experiment winkels behoorlijk dalen ten opzichte van de benchmark. Hoeveel die daling exact is ten opzichte van de prijsstijging is te zien in de rechter grafiek (beide in euro's).


Mogelijke uitkomsten

Door de counterfactuals berekenen wij de relatieve volumeverandering bij elke relatieve prijsverandering. Het resultaat is het totale effect op de winstgevendheid.


Het antwoord zou kunnen zijn:

“De overwogen prijsstijging is een heel goed idee, omdat de verwachte daling van de verkoop zal worden gecompenseerd door de hogere winstmarge.”


Dit laat misschien ook zien:

“Er is ruimte voor nog verdere prijsverhoging.”


Experimenteren met de prijs van multibuys kan vraagverschuivingen ontdekken:

“Klanten beginnen met het kopen van enkele items in plaats van dubbelverpakkingen, omdat die te duur blijken te zijn met een hogere prijs.”


Echter kan uit het experiment ook blijken:

“De overwogen prijswijziging zal leiden tot een winstverlies, ongeacht wat de winstmarge is.”


Meer dan alleen een experiment

Dankzij het geautomatiseerde proces en de eenvoudige benadering zijn Veneficus repricing tools niet beperkt tot slechts één experiment. Met de juiste proefopzet kunnen modellen worden herbruikt voor de prijsverhoging na toekomstige prijstesten. U kunt de tools dagelijks zelf gebruiken. De tools bieden u een optimale keuze met een beperkte inspanning.


Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?


Neem contact op