Verhoog winkelomzet door ‘data-driven’ assortimentsoptimalisatie

Een assortiment dat naadloos aansluit bij de behoeften van uw klanten. Een online tool die u slimme verkoopsuggesties geeft. Meer omzet en minimale out-of-stock en out-of-date producten. Klinkt dit u als muziek in de oren? Ga dan aan de slag met onze ‘data-driven’ assortimentsoptimalisatie.

De voordelen van assortimentsoptimalisatie

  • Verhoogde omzet doordat per klant en per shopping trip meer producten worden verkocht
  • Klanten komen vaker terug omdat ze zich meer aangesproken voelen door het assortiment dat in elke winkel wordt aangeboden
  • Lagere out-of-stock en out-of-date resultaten doordat het assortiment per winkel beter aansluit bij de wensen van je klanten
  • Vermindering van handling kosten in de supply chain doordat onnodige producten uit schappen en magazijnen kunnen worden gehaald

In drie stappen naar een optimaal assortiment!

Assortimentsoptimalisatie bestaat globaal gezien uit drie stappen. Het implementeren van deze drie elementen in uw winkelketen zorgt voor een unieke winkelformule.

1. Creëer de ideale samenstelling van producten

Assortimentsoptimalisatie betekent dat u het ideale assortiment samenstelt waarmee u de klant op elk moment het beste kan bedienen. Door middel van ‘data-driven’ assortimentsoptimalisatie kunt u identificeren met welke producten u op welk dagdeel kunt scoren. Daarnaast kunt u ook bekijken welke producten niet relevant zijn en uit het assortiment geschrapt kunnen worden.

2. Differentieer tussen de verschillende vestigingen

Het is van grote waarde om differentiatie aan te brengen tussen de verschillende vestigingen in uw formule. Door te kijken naar welke producten veel worden verkocht, in welke combinatie en wat de afzetmarkt kenmerkt, kan per vestiging een optimaal assortiment aangeboden worden.

3. Slimme verkoopsuggesties

Klantcontact in de winkel heeft een grote meerwaarde wanneer je de klant op het juiste moment de beste service kan verlenen. Dit is mogelijk met slimme verkoopsuggesties. De algoritmes van Veneficus optimaliseren de interactie van verkoopmedewerkers met je klanten door middel van slimme verkoop suggesties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van online gedragsdata van je websitebezoekers die zich in de buurt van de winkel bevonden. Als bijvoorbeeld in het weekend veel websitebezoekers zich hebben georiënteerd op bepaalde producten zonder tot een koop over te gaan, kan een verkoper dit meenemen in het klantcontact in de dagen daarna.

Hoe werkt ‘data-driven’ assortimentsoptimalisatie?

Innovaties op het gebied van IT en Big Data, samen met de beschikbaarheid van online informatie over uw verzorgingsgebieden, maken het mogelijk om inzichten op heel gedetailleerd niveau te krijgen. Door gebruik te maken van beschikbare interne en externe data, en de algoritmes van het Veneficus Retail Analysis Platform, kan assortimentsoptimalisatie op diverse manieren worden ingezet.

Interne data
Interne data kan gaan over welke producten waar veel worden verkocht en in welke combinatie. Hiervoor gebruiken we de Point-of-Sales data van uw winkels. Deze data kunnen we constant en automatisch uploaden in het Veneficus Retail Analysis Platform.

Externe data
Externe data geeft bijvoorbeeld informatie over de afzetmarkt die u bedient: zijn de klanten arm of rijk, jong of oud? Door gebruik te maken van deze informatie kan er per filiaal een assortiment worden aangeboden dat nauw aansluit bij de wensen van de klant.

Wat levert het op?

Klanten in food, fashion en het doe-het-zelf kanaal hebben met het Veneficus team succesvolle assortimentsverbeteringen gerealiseerd, met substantiële rendementsverbeteringen tot gevolg. Het rendement van uw winkels verhogen? Wij zijn u graag van dienst met het Veneficus Retail Analysis Platform.


Neem contact op