WGOIR - Analytics in retail

What’s Going On In [R]etailing?!


Op 31 mei is Veneficus aanwezig bij hét retailing-event van Nederland: What’s Going On In [R]etailing?! Dit aanzienlijke netwerkevenement trekt ieder jaar ruim 500 retailers van strategisch niveau. Een uitgelezen kans voor Veneficus om de doelgroep te informeren over de toegevoegde waarde van data analytics in deze branche. Daarom organiseren we een lunch tijdens het Retail Executive Forum (REF), die alleen toegankelijk is voor WGOIR-deelnemers op C-level. Tijdens de lunch gaan we met de deelnemers in gesprek over hun data analytics experiences.

Het belang van data in de retailbranche


De retailmarkt is bijzonder competitief: het continue inspelen op snel wisselende trends is belangrijk om je te onderscheiden van andere prominente spelers op de markt. Gelukkig is het belang van data in retail inmiddels behoorlijk doorgedrongen. Een goede analyse van deze data is daarbij noodzakelijk. Data is immers niks waard zonder een dergelijke analyse: het maakt het mogelijk om kosten te besparen en om de klant nog beter van dienst te zijn. Hoe zorg je er als retailer voor dat de beslissingen binnen je organisatie worden genomen op basis van data? Een kwestie waar Veneficus maar wat graag bij helpt.

De analytics roadmap


Joost vertelde eerder in zijn blog hoe Veneficus retailers begeleidt middels de zogenaamde “analytics roadmap”. Dit model bestaat uit vier fasen: observeren, diagnosticeren, voorspellen en dirigeren. Allereerst is het belangrijk de verkooppraktijk beter te begrijpen door goed te observeren en diagnosticeren, waarna de verkooppraktijk kan worden voorspeld en in de goede richting kan worden gestuurd (dirigerend). Wij passen deze stappen toe om onze klanten te helpen meer grip te krijgen op hun locaties, prijzen, klanten en assortiment.

De retailpraktijk van de toekomst


Veneficus is nieuwsgierig hoe ver de grote retailers van Nederland hiermee zijn. We hopen dat de CxO’s tijdens onze lunch van elkaar kunnen leren, door best practices te delen en samen na te denken over de retailpraktijk van de toekomst. De volgende vragen zullen we met hen bespreken.

  • Hoe ver zijn de retailers met de implementatie van data analytics?

  • Worden in de praktijk al beslissingen genomen door algoritmes?

  • Wat zijn de best practices op het gebied van klanten, locaties, prijzen en assortiment?

  • Welke moeilijkheden ondervinden de CxO’s bij het implenteren van data analytics?

  • In hoeverre begeven de retailers zich online en hoe zien ze de combinatie online-offline?

  • Hoe ziet retail er over vijftien jaar uit?

Wij hopen op nieuwe inzichten, zowel voor ons als voor de deelnemers van de REF. We kunnen immers genoeg van elkaar leren!

Jan-Willem Tel

Auteur: Jan-Willem

Functie: Data Scientist

Terug