Het stageseizoen is geopend!

Zes econometrie studenten zijn dit voorjaar gestart met een stage bij Veneficus. Ik stelde het zestal verschillende vragen om erachter te komen wat hun passie is, hoe hun stage eruit ziet en wat ze willen bereiken.

Stageseizoen 2016

Edward Wang - Afstudeeropdracht - Marketing Econometrie

Hoe kwam je in contact met Veneficus?
Dat is alweer ongeveer een jaar geleden! Ik kwam in contact via een "speeddate" evenement tussen student en bedrijf. Dit was georganiseerd door FAECTOR, de studievereniging voor econometristen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wat lezen we straks in jouw scriptie?
Mijn scriptie zal gaan over het optimaliseren van het assortiment in een winkel. Het zal drie kernvragen van een retailer beantwoorden:
1. Welke producten bied ik aan?
2. Wat is de prijs van elk product?
3. Waar plaats ik dit product?

Emma de Koning - Meewerkstage

Hoe ziet jouw stage eruit?
Op dit moment werk ik drie dagen per week mee aan een project voor Port of Rotterdam. In dit project proberen we met behulp van scheepsdata brugopeningen te voorspellen.

Wat heb je na je stage geleerd denk je?
Ik hoop me na deze stage verder te hebben ontwikkeld als econometrist en meer inzicht te hebben in hoe theoretische modellen in de praktijk worden toegepast. Ik denk dat Veneficus hier mij een mooie kans voor biedt.

Romke Rozendaal - Afstudeeropdracht - Logistiek

Wat is je onderzoeksvraag in jip-en-janneke-taal?
Ik ondersteun Veneficus bij een lopend project voor COA. In mijn onderzoek probeer ik de vraag te beantwoorden hoe software een optimale keuze kan maken tussen alle asielzoekercentra waar een asielzoeker terecht kan.

Waarom koos je voor Veneficus?
De keuze is uiteindelijk op Veneficus gevallen om meerdere redenen. Allereerst sprak de opdracht mij heel erg aan, daarnaast had ik het idee dat er veel kennis binnen Veneficus aanwezig is en als laatst had ik ook het gevoel dat ik goed begeleid zou worden.

Lisanne den Hoed - Afstudeeropdracht - Algemene econometrie / retail

Bijzondere combi ‘algemeen econometrie en retail’, hoe zit dat?
Na mijn vorige bijbaan bij een marktonderzoeksbureau voor retailers in FMCG en een Summer School op het gebied van Data Science besloot ik om in mijn masteropleiding te streven naar een mix van econometrie, marketing en information management. Hier sluit mijn afstudeeropdracht goed bij aan.

Wat wil jij bereiken bij Veneficus?
Ik wil bestaande modellen voor vestigingsanalyse verbeteren, die voor grote waarde zijn voor klanten van Veneficus. Ik houd me bezig met theoretische modellen, implementatie (programmeren) en het generen van “actionable insights”.

Arie Bakker - Afstudeeropdracht – Operation and Research management

Wat trekt jou aan in de econometrie?
Met econometrie werk je aan moeilijke wiskundige vraagstukken. Ik vind het leuk om me te verdiepen in een bepaald probleem, en al puzzelend een oplossing te vinden.

Waar gaat je afstudeeropdracht over?
Het doel van mijn afstudeeropdracht is een planning te maken die er voor zorgt dat sleepboten efficiënt ingezet worden. Dit kan onder andere gedaan worden door klussen voor sleepboten zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. Bijvoorbeeld door te voorspellen waar en wanneer schepen de sleepservice nodig zullen hebben zodat daarop geanticipeerd kan worden.

Ondrej Zacha – afstudeeropdracht – Econometrics programme

Wat sprak jou aan in deze stage?
Ik vond de energie van Veneficus direct leuk toen ik verschillende mensen van Veneficus sprak bij de Landelijke Econometristendag. Ik had het geluk dat ik een stage aangeboden kreeg en kijk nu uit naar de samenwerking met gelijkgestemde mensen aan interessante analytische problemen. Hier kan ik de kennis vanuit mijn studie toepassen en testen in de praktijk. Ik werk met enthousiasme aan het NS project waarbij we treinvertragingen voorspellen, omdat het problemen oplost die bijna iedereen ervaart.

Waar sta jij over vijf jaar?
Over vijf jaar wil ik informatie ontdekken dat verborgen zit in data, dat overal in groeiende hoeveelheden beschikbaar is. Ik wil mijn kennis gebruiken om anderen te helpen met het bouwen van betere producten, het bieden van betere diensten en het maken van betere beslissingen.

Mirjam van der Sar

Auteur: Mirjam

Functie: Marketing & Communicatie

Terug