Meer rendement met locatie analyse

Het mooiste aan mijn werk vind ik nog steeds het structureel bijdragen aan het succes van onze opdrachtgevers. Of een onderneming nu meerdere kapperszaken, pizzeria’s of kledingwinkels heeft, Veneficus biedt winkels mogelijkheden om meer rendement te behalen middels de locatie analyse. Stel: je bent een ondernemer in de retail óf verantwoordelijk voor de expansie van een bepaalde winkelketen, dan merk je ongetwijfeld dat de ene winkel betere omzetresultaten behaalt dan de ander. Waarom haalt de vestiging in het rustige straatje betere resultaten dan de vestiging in het drukbezochte winkelcentrum? Dit kan aan allerlei factoren liggen. Met de juiste tools zoekt Veneficus uit wat precies de juiste locatie is voor (nieuwe) winkels en hoe het winkelassortiment of de formule kan worden aangepast aan de omgeving én haar bezoekers.

Data is key!

Hoe starten wij met een vestigingsanalyse? Ten eerste: wij verzamelen héél véél data. Veneficus combineert hiervoor externe bronnen (zowel openbaar als aan te kopen) met interne bronnen vanuit de retailer zelf. Deze retailer levert informatie aan vanuit het hart van de winkelketen, zoals bijvoorbeeld de verkopen en omzetten van alle vestigingen. Daarnaast verzamelen wij omgevingsfactoren zoals de concurrentie, reistijden en gezinssamenstellingen in buurten. Door deze relaties met elkaar te verbinden zijn er verschillende analyses mogelijk:


  • Wat kan een locatie omzetten wanneer je het vergelijkt met de werkelijke omzet, gezien de omgevingsfactoren en het assortiment?

  • Wat kan een potentiele nieuwe locatie verwachten aan omzet?

  • Moeten bestaande winkels met lage potentie reloceren of zelfs sluiten?

  • Optimalisatie assortimentsdeel per winkels – voor welke productgroep moet ik bij een winkel meer producten en schapruimte alloceren en waar kan ik ruimte besparen

  • Winkels vergelijken en stuurfactoren bieden aan het winkelmanagement

Voor wie is het geschikt?

De dynamische tool van Veneficus is interessant voor winkelketens die willen uitbreiden óf de winkels die opereren binnen de keten nauwkeurig willen beoordelen. Bij uitbreiding is het uiteraard van groot belang om te weten of je het best kunt uitbouwen in een stadscentrum, een dorp of juist in een bepaalde wijk van een stad. Dankzij onze analyse ben je ervan verzekerd wat de juist locatie is, en start je met een verzekerd gevoel een nieuwe winkel!

Voor de optimalisering van het assortiment en het berekenen van potentiële omzet van winkels is de analyse ook geschikt. Zo kunnen wij per winkel inzichtelijk maken in welke delen van het assortiment ruimte tot groei zit en hoeveel dit precies is. Een klein voorbeeld: wij zien dat een winkelketen op een bepaalde locatie veel kinderkleding verkoopt terwijl dat eigenlijk heel weinig zin heeft. Gegevens over de concurrentie en demografie (weinig kinderen) in het gebied laten dat zien. Met behulp van een locatie analyse zal zodoende worden opgemerkt dat zij zich veel beter kunnen concentreren op herenkleding, waardoor de verkopen direct zullen toenemen.

Case: analyse bezorgrestaurant

Een ander mooi onderdeel van de analyse is het achterhalen van data over winkels uit een keten die niet functioneren. Denk bijvoorbeeld aan een bezorgrestaurant waarvan sommige vestigingen zeer goed draaien en andere vestigingen matig. Doordat ons team het verband kan meten tussen de prestatie (1), de omzet (2) en omgeving (3), kunnen wij precies achterhalen wat de factoren zijn van zo’n matige prestatie. Met de analyse komen we erachter op welke punten de vestiging kan verbeteren zodat er hierna optimaal rendement behaald kan worden.

Joost van der Zon

Auteur: Joost

Functie: Partner

Terug