Loyalty Retailing

Loyalty what!?


Anno 2018 heeft iedereen ermee te maken: het belonen van terugkerende klanten met éxtra – en vooral – gratis producten. Koop je bij de koffieboer op het station zes keer een romige cappuccino? Dan ontvang je je volgende kop helemaal gratis. Bestel jij wekelijks boodschappen bij de grote supermarktketen op de hoek? Dan hoef je niet raar op te kijken als je favoriete reep chocolade uit het niets én voor niets in je mandje zit. Met de zogeheten Loyalty Programma’s weten retailers steeds beter hoe consumenten in elkaar steken en daar spelen ze maar wat graag op in. Het doel hiervan? Een band opbouwen met de consument, zodat ze nóg vaker terugkeren.

De meeste retailers gebruiken deze programma’s in eerste instantie om nieuwe klanten te triggeren en aan te trekken. Toch is het ook een krachtig hulpmiddel om engagement te creëren met je bestaande klanten: door in te spelen op interesses, behoeften en wensen zorg je ervoor dat zij blijven én meer uit geven.

Analytics = key


Het onmisbare ingrediënt in deze technologische ontwikkeling is data. Data verbindt alle losse eindjes met elkaar en maakt de cirkel rond. Hoe meer data een retailer tot zijn beschikking heeft, hoe gerichter én persoonlijker hij zijn consument kan belonen.

Een belangrijke ontwikkeling waarin een retailer niet achter kan blijven. Doe je dat wel, dan ben je niet relevant genoeg voor je klant en verlies je je bestaansrecht. Juist omdat de concurrentie in deze branche torenhoog is – want, hoe makkelijk is het tegenwoordig om een eigen online webshop te beginnen? – is er veel meer nodig dan alleen inspelen op een prijzencircus. Het verrassen van je klant staat daar hoog boven en maakt overleven in de jungle van retail net iets meer mogelijk.

Tip van de expert


Het kan ook bijna niet anders dat ‘Loyalty Retailing’ op dit moment booming is in Amerika. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat Nederland volledig veroverd wordt. Want in deze razendsnelle wereld willen we niets liever dan gemak en relevantie. De grootste Nederlandse retailers zijn inmiddels al goed op weg en zetten data steeds vaker efficiënt in. Dit betekent uiteraard niet dat MKB’ers de slag al hebben verloren. Het is immers nog niet te laat om te experimenteren met data en Loyalty Programma’s. Mijn tip? Start met het toepassen van analytics op de data die je al hebt en haal er het beste uit!

Heb jij als retailer of etailer vragen over het juist inzetten van jouw data? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!

Joost van der Zon

Auteur: Joost

Functie: Partner

Terug