What’s Going on in Insurance?

De wereld om ons heen verandert in rap tempo, waardoor het als verzekeraar steeds belangrijk wordt om up-to-date te blijven. Mede om deze reden bezoeken we bij Veneficus geregeld interessante beurzen, congressen en workshops die een verfrissende blik hebben op de markt van nu. Deze keer was het mijn beurt en bezocht ik het eerste Insurance Data Science Conference op de Cass Business School in Londen.

Data science in Insurance
Het Londense congres brengt academici en mensen uit het werkveld samen om ervaringen met data in de wereld van verzekeringen te delen en te sparren over nieuwe technologieën en toepassingen. Dit resulteerde in een dag vol nieuwe inspiratie, inzichten en impressies. Het verraste mij dat data science al veelvuldig wordt gebruikt bij verzekeringsmaatschappijen. Dit terwijl de markt vaak gezien wordt als vrij behoudend. Zo gebruikt verzekeraar Generali een voorspelmodel om de impact van fraude te bepalen op operationeel verlies en kan telematicadata het claimgedrag van verzekeringnemers beter voorspellen dan data op basis van hun postcode en leeftijd.

Simplicity is key
Wat mij het meeste opviel is de opkomende trend ‘Less is More’. Eenvoudige datamodellen en analysemethoden winnen het steeds vaker van de meer complexere materie. Belangrijk daarbij is dat er niet te veel verklaarkracht verloren gaat, maar de uitkomst van de modellen wel beter uitlegbaar is aan de boardroom of klanten. Het probleem met complexe modellen en methoden is namelijk dat ze vaak lastig zijn uit te leggen. Hierdoor bestaat het risico dat ze gezien worden als blackbox en uiteindelijk niet gebruikt worden.

Een goede ontwikkeling, vind ik. Ik ben van mening dat de data scientist altijd op zoek moet naar een goede trade off tussen de kwaliteit van het model en de uitlegbaarheid ervan. Ook voorspel ik dat deze trend zich in de toekomst gaat voortzetten: men wil graag gebruik maken van data science, maar wil ook in control blijven. En dan moet de materie wel begrijpelijk zijn.

Bij Veneficus zorgen we er altijd voor dat we onze klanten haarfijn kunnen uitleggen wat er in onze modellen gebeurt en waarom we bepaalde adviezen geven. Daarnaast streeft Veneficus altijd naar een praktische oplossing met toegevoegde waarde voor de klant. ‘Less is More’ is binnen ons bedrijf dus ook een on-going trend!

Geert Stapensea

Auteur: Geert

Functie: Data Scientist

Terug