Coolblue gaat voor omnichannel. Welke stad volgt?

Waar het al langer bekend is dat de mens een omnivoor is, zijn we er recent achter gekomen dat wij tevens omni-shoppers zijn. Omni-wat? Omni-shopper: dit houdt in dat de honger naar nieuwe aankopen niet alleen op het web gestild wordt, we willen de unieke combinatie van on- en offline. Eerst online orienteren op die nieuwe telefoon, vervolgens hem ook nog even in de hand houden voor het gevoel. Webshops spelen hierop in door de omnichannel-strategie te omarmen. Naast de webshops kiezen zij ervoor om tevens fysieke stores te openen.
Een goed voorbeeld van een Nederlandse webshop die inspeelt op deze trend is Coolblue. Dit snel groeiende E-commercebedrijf startte in 1999 met alleen een webshop, maar inmiddels heeft de retailer, zes fysieke winkels in Nederland! Als datanerds waren wij natúúrlijk razend benieuwd of de keuzes voor de locaties van de fysieke winkels met data onderbouwd kunnen worden! Hiervoor zijn we dan ook direct op onderzoek uitgegaan!

Het locatie-potentiemodel, toegespitst op Coolblue


Om te analyseren hoe interessant een plek is voor een winkel, hebben we bij Veneficus het locatie-potentiemodel ontwikkeld. In de analyse voor Coolblue focussen we ons op vier grote steden in de Randstad waar we een Coolblue winkel vinden: Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam. De analyse werkt in twee stappen, die we hieronder uitlegen. Ben je benieuwd naar een meer gedetailleerde beschrijving van onze analyse? Kijk dan naar het paper.

Stap 1: Aan de hand van de online electronicaverkopen en karakteristieken per locatie, berekenen wij hoeveel potentiele omzet er gehaald kan worden bij de betreffende vestiging. Doordat wij dit vergelijken met de daadwerkelijke omzet, kunnen we vervolgens berekenen hoeveel omzet er, per gemeente, blijft liggen.
Stap 2: Nu weten we hoeveel extra omzet er te behalen is per gemeente. Tijd voor de volgende stap. We kijken hoe ver de reikwijdte is van een fysieke winkel. Daarvoor hanteren we de regel: binnen 5 minuten rijden met de auto bedienen we iedereen, daarna loopt de reisbereidheid af tot nul wanneer men 30 minuten of meer moet rijden. Dit betekent bijvoorbeeld dat op 20 minuten afstand 40% van de inwoners wordt bediend. Voor de bestaande winkels in de randstad komt dat er zo uit te zien, waarbij een lichtere kleur een lagere dekking aangeeft:



Uitkomsten


En, heeft Coolblue een goede keuze gemaakt voor de locatie van de vestigingen? Wij denken van wel! Den Haag scoort van alle randstedelijke gemeenten het best door de combinatie van veel omzet in de eigen stad, plus een hoop potentie in de nabijgelegen gemeenten. Amsterdam heeft meer potentie binnen de eigen stad, maar scoort door het gebrek aan bereikbare buurgemeenten toch lager op de totale potentie. De top 5 scorende gemeenten staan afgebeeld in het volgende figuur.



Dit is een prachtige analyse, die in de toekomst miljoenen kan opleveren. Nu kunnen we het natuurlijk niet laten om Coolblue een advies te geven voor de volgende fysieke vestiging die zij openen in de Randstad. Nu de vier grootste steden al voorzien zijn van een Coolblue store, is de volgende keuze immers minder makkelijk te maken. Wij raden Coolblue aan om de volgende vestiging in Leiden te plaatsen. Waarom niet in Delft, de stad die hoger staat in de top 5? Omdat Delft op dit moment twee nabije vestigingen heeft: in Den Haag en in Rotterdam. Leiden heeft minder last van dit probleem, en daarom zien wij dit als de beste optie. Zo zie je maar, ook bij datascience komt gezond verstand kijken. Blind de data volgen is geen goed idee! Veneficus helpt de data juist te interpreteren.

Meer weten?


In deze blog heb ik onze analyse in een sneltreinvaart uitgelegd. Benieuwd naar alle details? Dan kun je ons gehele rapport hier lezen. Voor vragen kun je helaas nog niet terecht in een van onze eigen fysieke vestigingen, maar de contactpagina biedt goede alternatieven.

Joost van der Zon

Auteur: Joost

Functie: Partner

Terug