Elles heeft heel veel data over klanten van Lucardi. Die informatie wil ze graag inzetten om haar klanten ook écht te leren kennen. Met die kennis wil ze klanten persoonlijke mailings sturen, met producten, aanbiedingen en informatie die voor hen relevant is. Klanten verrassen met een mail, dat is het doel! Omdat het perfect aansluit bij hun wensen, waarvan ze misschien niet eens wisten dat ze ze hadden.
Aanleiding
Gedrag van klanten is niet altijd straight forward.
Elles is zelf aan de slag gegaan met het segmenteren van Lucardi-klanten op basis van hun gedrag. Ze keek naar het gedrag in aankopen van type materiaal. Toch werden de mailings niet relevanter, omdat klanten niet op basis van deze simpele regels te segmenteren waren. Zo ging Elles bijvoorbeeld voorbij aan cadeaukopers. Elles vroeg aan Veneficus hoe ze haar mailings wél relevanter kon maken.
Resultaat
Gezamenlijk ontwikkelden we een persoonlijke mailing naar vaste
Lucardi klanten die bijna 50% effectiever is.
Aanpak
We gebruiken algoritmes om klantgedrag te analyseren en geavanceerde klantgroepen te definiëren.
De segmenten die Elles had toegepast waren gebaseerd op regels. Als iemand bijvoorbeeld goudproducten had gekocht, dan kwamen deze opnieuw in de mailings voor. Voor een aantal klanten zal dit opgaan, maar klantgedrag is vaak veel complexer. Er zijn vier dimensies waarop Lucardi relevanter kan worden: informatief, moment, prijs en product. Door informatie te analyseren over klanten, producten, transacties en demografie hebben we met een clusteringsalgoritme klantgroepen gedefinieerd.